سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خرسندى مالى است که پایان نیابد [ و بعضى این گفته را از رسول خدا ( ص ) روایت کرده‏اند . ] [نهج البلاغه]
 

 

 

تاریخ قرآن History of Quran

چرا خود پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) قرآن را نمى نوشتند؟ با این که خود در احادیث مختلف تأکید به نوشتن قرآن و علوم و روایات مى کردند؟

        تمام قرآن، به امر پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) به دست کاتبان وحى نوشته شده است; لذا احادیثى که بر نگارش علوم تأکید دارند، با اقدام پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) در ننوشتن احادیث و قرآن به دست مبارک خودشان منافاتى ندارد. شیوه آموزش و تربیت پیامبراکرم(صلى الله علیه وآله) با خواندن آیات قرآن از حفظ و تعلیم حلال و حرام و دادن تعلیمات عالى اسلام و اندرزها و نصایح بوده است; ولى بر اساس سلسله اى مصالح مهم، پیامبر(صلى الله علیه وآله) از به کار بردن قلم اجتناب می ورزید; زیرا اگر او مانند دیگران مى خواند و مى نوشت، مخالفان نبوت او، آن را دستاویز قرار داده، چنین وانمود مى کردند که آیین توحید او و شرایع و احکام وى زاییده افکار دیگران و نتیجه مطالعات و بررسى هاى مکتب هاى پیشینیان است و با جهان وحى و خداوند ارتباطى ندارد. قرآن این حقیقت را با روشن ترین عبارت بیان کرده و مى فرماید:          (وَ مَا کُنتَ تَتْلُواْ مِن قَبْلِهِ مِن کِتَـب وَ لاَ تَخُطُّهُ بِیَمِینِکَ...) پیش از نزول قرآن، کتابى نمى خواندى و چیزى نمى نوشتى ]زیرا[ در غیر این صورت، کافران در آیین تو تردید مى کردند.

از این رو مصلحت اقتضا مى کرد که پیامبر(صلى الله علیه وآله) خود ننویسد و نخواند; اگر چه بر خواندن و نوشتن توانایى داشته باشد.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 85/12/21 ::: ساعت 11:51 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر